vas3

Det kan ændre på meget i ens liv, hvis man får en større skade. Det kan nogle gange være svært at navigere rundt i, hvordan man kan lave de ting, som man plejede i sin hverdag, når man lige pludselig ikke har det samme fysiske overskud. Her kan du læse mere om, hvordan du kommer tilbage efter en større skade.

skade

Undgå for meget fysisk aktivitet

Skader skal have tid til at blive bedre, og det kan de ikke, hvis man hele tiden ignorerer skaden. Det betyder, at du hellere skal slappe lidt ekstra af, end at gøre din skade værre ved at blive ved med at være aktiv. Der er ingen skam i at tage en pause, når man har brug for det. Hvis du hele tiden træner på trods af din skade, så kan din krop have svært ved at hele ordentligt. Det kan faktisk ende med, at din skade bliver endnu værre.

Vær sød mod dig selv

Når ens krop ikke gør, hvad man gerne vil have, så kan man blive frustreret. Det er helt normalt at føle frustration i forbindelse med en skade, men man skal passe på med at være for hård mod en selv. Det er sjældent ens egen skyld, at man blev skadet, så det er ikke fair, at man hele tiden bebrejder sig selv. Det er dog helt normalt, at man er i dårligere humør på grund af ens skade, men det skal ikke tage glæden helt væk fra en. Når du prøver at blive bedre igen, så er det bedst at være sød mod sig selv. Det kan være en hård proces at træne op igen, men det bliver kun hårdere af, at man er hård mod sig selv.

Træn langsomt op igen

Når du begynder at træne op igen, så kan det være smart at have en til at vejlede dig, så du er sikker på, at du ikke gør noget som er dårligt for dig. Du kan også tit få hjælpemidler til din genoptræning, som kan gøre det nemmere for dig. Det kan for eksempel være recoveryboots som disse. Når man begynder at blive aktiv igen, så er det vigtigt, at man gør det langsomt. Når man gør tingene langsomt, så kan man bedre fornemme, hvordan ens krop reagerer på det. Du vil helst ikke gøre din skade værre, hvilket er nemt at undgå, hvis man ved, hvad man gør.