vas3

Stress er blevet en folkesygdom, og det er bestemt noget, du skal tage seriøst. Stress kan nemlig have en ekstremt stor indvirkning på dit mentale velbefindende, men det kan også give sig udslag fysisk ved hjertebanken, svimmelhed, søvnløshed og trykken for brystet.

Udover at skrue ned for tempoet og mængden af arbejde, er der en masse gode og mindre tiltag, du kan foretage dig i hverdagen, som kan holde stressen fra døren.

meditation

Find en afstressende hobby

Først og fremmest er det rigtigt godt at finde en hobby, som du synes er interessant, og som ligger langt fra din arbejdsmæssige beskæftigelse. Det skal være noget, som kan få dig ned i gear og få dig til at trække vejret længere ned i maven, så du kan slappe af.

Det kan være alt fra hækling, krydsord og sudoku til keramik og madlavning. Her har du fokus på én ting, og det kan gøre det nemmere for dig at blokere dumme tanker, der stresser og trykker. Sætter du dig for eksempel ned og gennemgår en række forskellige krydsord forslag, vil du automatisk koncentrere al din energi et enkelt sted hen. Og så slipper travlheden kroppen stille og roligt.

Implementer gode rutiner i hverdagen

Gode rutiner i din hverdag er alfa og omega for et godt og behageligt liv. Alle bliver stressede ind imellem, men det handler om, at stressen ikke må overtage. Og dét kan du forebygge ved at have nogle gode, faste rutiner i dit liv. Det skal naturligvis fungere i netop jeres hjem og i de omgivelser, I er i, men prøv at lave nogle faste, bløde regler for dine hverdage.

Det kan for eksempel være at starte dagen tidligt hver dag, lave en kop kaffe og tage den med ind i sengen, imens du læser i en bog i en halv time. Det kan også være en løbetur, hver dag efter arbejde, eller 15 minutters meditation midt på dagen. 

frihed

Spis sundt og dyrk motion

Sundhed er ekstremt vigtigt for alle, og det er endnu vigtigere, hvis du har for travlt eller stresser. En sund krop kan nemlig modstå meget mere, fordi den har meget mere energi og overskud. Det betyder ikke, at du aldrig igen må spise usundt – men gør det med måde og hold din primære kost i den sunde lejr.

Spis regelmæssigt  og lad være med at springe måltider over. Sørg også for at dyrke motion i et eller andet format i minimum 30 minutter hver dag. Kombiner det eventuelt med meditation og/eller yoga, der også sætter tankerne og dit mentale overskud på plads.

En sund krop og et stærkt sind er meget bedre gearet til at håndtere og stå imod travlhed og stress, og det er derfor ét af de vigtigste områder at få skabt fokus på i hverdagen.