vas3

Vores livskvalitet er i høj grad afhængig af vores psykiske trivsel og velbefindende i hverdagen.

Denne artikel vil komme ind på nogle af de ting du selv kan gøre, for at skabe et bedre mentalt helbred for dig selv.

Gør noget fysiske aktivt

Vores psykiske og fysiske helbred er meget forbundet både rent kemisk, men også via den måde vi opfatter os selv.

Der er mange studier, der viser at vores hjerner producere endorfiner, som giver smertestillende effekt og en følelse af lyst, succes og energi.
Dette kan hjælpe dig til at få mere energi og følelsen at du udretter noget i løbet af dagen, der erstatter de negative tanker. Hvis vi ser bort fra den rent kemiske grund, så er der også vores selvopfattelse. Den måde vi ser os selv, kan også blive forbedret med de små succeshistorier vi kan skabe for os selv gennem fysisk aktivitet.

Gør noget i fællesskab 

I situationer, hvor vi føler os deprimeret eller på andre måder nede i kulkælderen, er det vigtigt vi forsøger at pleje nogle af vores relationer.

Dette kan være til vores venner eller vores familier, hvor vi laver noget sammen. Det er vigtigt vi har et godt forhold til vores venner og familie da de kan hjælpe en igennem de svære stunder i livet. Det behøver ikke at være noget stort eller spektakulært, men så længe du er sammen med en omgangskreds du har tillid til, så vil de negative tanker, der kan plage os i hverdagen begynde at forsvinde.

Gør noget meningsfuldt for dig

Vi har alle tanker og projekter vi gerne vil have ud i verden, livet er for kort til at gøre noget dig gør dig ked af det.

Sæt dig nogle mål eller engager dig i en hobby, klubaktivitet eller lær noget nyt. Det er vigtigt vi sætter os nye mål som mennesker, så vi ikke føler vi står stille i hverdagen.

NLP – Omstrukturer dine tanker 

NLP står for Neurolingvistisk programmering og er en underkategori af kognitiv psykologi, der handler om personlig udvikling og forandring.

NLP handler om at du kan ændre dine tanker om dig selv fra destruktive til konstruktive. En stor fortaler for denne personlige udvikling og forandring er Tony Robbins, der ofte anses som værende den mest indflydelsesrige motivationstræner i verden.
Et eksempel på NLP kan være du giver dine negative tanker en lav stemme i hovedet, mens de positive tanker får en mere fremtrædende stemme. Dine negative tanker, der siger du ikke kan gøre det du sætter dig for, kan ændres til en mere forførende stemme, der teaser dig til at gøre det i stedet.

Det største punkt i NLP er begrebet ”moddeling”, der handler om at du kan lære og reproducere resultater som andre folk har gjort og gøre dem til dine egne utrolig hurtigt. Dette kan hjælpe dig med at nå det resultat du ønsker hurtigere. 

Konklusion 

Alle disse punkter kan selvfølgelig være lettere sagt end gjort. Hvis du stadig går og mangler motivation, overbevisning eller gerne vil have professionel hjælp, så find en psykolog her.