vas3

I de senere par årtier har vi fået øget opmærksomhed på, hvor vigtigt det er, at vi prioriterer vores mentale sundhed. I denne artikel vil vi derfor bringe dig tre daglige rutiner, som du kan benytte dig af til at forbedre dit eget mentale helbred. Læs mere her, hvis det har interesse for dig. 

Dame mediterer

Dit udseende betyder noget 

Dit udseende er ikke lig med den værdi, som du bør føle som menneske. Det er ikke sundt at lægge for meget værdi i ens udseende, men det ville også være forkert at påstå, at det slet ikke betyder noget. Det er svært at føle sig selvsikker, hvis man ikke føler sig tilpas i ens egen krop.

Vores generelle udseende betyder noget for os, og når vi klæder os pænt på, så føler vi os ofte også bedre tilpas. Ved at benytte os af kvalitetsmærker som ilia kan vi føle os mere selvsikre og dermed føle os mere forberedt til at tackle hverdagen. 

Morgen yoga 

At dyrke en lille smule yoga om morgenen kan også være med til at forbedre din mentale sundhed i løbet af resten af dagen. Du behøver ikke at gå i gang med den helt store yoga session hver morgen. Nogle få minutter kan skam også gøre det.

Du kan for eksempel starte med en solhilsen, hvorefter du går ned i krigerposition. Lav derefter nogle ’hund med hovedet nedad’ og vend tilbage til solhilsen. Denne hurtige yoga rutine tager ikke mere end fem til ti minutter, og du vil kunne mærke dens effekter i mange timer efter.

Hvis du ikke har så meget lyst til at bevæge dig om morgenen, kan du i stedet for også vælge at meditere. Dette behøver du heller ikke at sætte lang tid af til. Du kan blot vende dig til at lukke dine øjne i et par minutter og koncentrere dig om dit åndedræt, imens din kaffe bliver drikkeklar. 

makeup

Fokuser på dit åndedræt under stressede situationer 

Langt de fleste af os lever i mere eller mindre grad med en stresset hverdag. Al denne stress er langtfra sund for os, men vi kan forhindre nogle af de negative konsekvenser ved at have al denne stress i kroppen ved at praktisere lidt mindfulness. 

Gør det til en vane at vendte tilbage til dit åndedræt, når du kan mærke at dit stressniveau stiger. Med lidt øvelse vil dette hurtigt blive til en god vane for dig i din hverdag.